Kapuvár: Lovak fara és a vonatok nyomtávja (kép)

Szeretettel köszöntelek a Kapuvár klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 294 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 121 db
  • Blogbejegyzések - 79 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 7 db

Üdvözlettel,

Kapuvár klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kapuvár klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 294 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 121 db
  • Blogbejegyzések - 79 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 7 db

Üdvözlettel,

Kapuvár klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kapuvár klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 294 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 121 db
  • Blogbejegyzések - 79 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 7 db

Üdvözlettel,

Kapuvár klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Kapuvár klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 294 fő
  • Képek - 594 db
  • Videók - 121 db
  • Blogbejegyzések - 79 db
  • Fórumtémák - 9 db
  • Linkek - 7 db

Üdvözlettel,

Kapuvár klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

Lovak fara és a vonatok nyomtávja

Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság)
pontosan 143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy ezt a
távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?

A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli nyomtáv
pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval, mivel az első
vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az Újvilágban.

Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell
megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.

Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is
használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik nyomtávja
miért lett pont 143,5 cm?

A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor
ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai kőutakon,
mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat, melyeket a régebben ott
járt kocsik vájtak ki.

Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte egytől
egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig az első római
kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is szabványok szerint építették
az utakat és a harci szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett, ami a
vájatok távolságának egyformaságát is maga után vonta. A vájatok aztán
évszázadokon keresztül kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány
betartására.

A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdezed, hogy ki a fene
rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm), még az is lehet, hogy
pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik távolsága ugyanis pont azért
lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen elférjen egymás mellett a
kocsi előtt.

Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.

Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a
modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék: Bizonyára láttad már azt a
két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás közben. A nevük
Solid Rocket Boosters - SRB.

Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi
"THIOKOL" gyárban gyártják és tervezői sokkal, de sokkal vastagabbra
szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat vonaton
kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat pályája néhány olyan szűk
alagúton keresztül vezet, hogy a sínek épphogy elférnek benne. Ezért
aztán a rakéta sem lehetett szélesebb, mint a nyomtáv.
Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával
gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg!


===================================================
===================================================

Látta 24 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu